Efectul carbohidraților asupra imunității la sportivi

Mulți sportivi au probleme cu greutatea, cu atât mai mult în această perioadă când, încă, se pot observa efectele pandemiei la mulți dintre ei. Exista un puternic curent împotriva carbohidraților la nivelul pseudonutriționiștilor iar informațiile despre beneficiile sărace în carbohidrați și bogate în lipide se găsesc la tot pasul.

Ce nu se spune însă este efectul extrem de important pe care carbohidrații îl au în ceea ce privește imunitatea atât la persoane cu un nivel mediu de activitate cât, mai ales, la sportivii de performanță. Iar acest lucru este cu atât mai important cu cât știm că sportul de performanță duce, preponderent, la o scădere a imunității organismului.

Carbohidrații reprezintă combustibilul preferat al mușchilor atunci când facem mișcare. Cu cât intensitatea efortului este mai mare cu atât consumul de carbohidrați crește. Însă carbohidrații reprezintă și un important combustibil pentru formarea celulelor sistemului imun. Există numeroase studii care arată că celulele sistemului imun se hrănesc mult mai bine cu carbohidrați decât cu oricare alt substrat energetic. Spre deosebire de alte celule ale corpului, celulele sistemului imun au un metabolism extrem de intens necesitând cantități suficiente de nutrienți pentru a funcționa optim.

O altă perspectivă asupra importanței consumului de carbohidrați la sportivi o putem avea dacă privim ceea ce se întâmplă la nivel hormonal în corpul acestora. În timpul eforului, corpul uman produce o serie de hormoni de stres, cei mai cunoscuți fiind adrenalina și cortizolul. S-a demonstrat faptul că dacă avem multe rezerve de glucide în mușchi și în ficat atunci când efectuăm un efort fizic, nivelul hormonilor de stres va fi mult mai scăzut.

O să întrebați care este legătura totuși între acești hormoni de stres și imunitate, nu? Ei bine, prezența crescută a acestor hormoni în sânge duce la o scădere a funcționării sistemului imun. Practic, dacă consumăm carbohidrați într-o cantitate suficientă atât pe parcursul zilei cât și în timpul efortului, vom avea mai puțini hormoni de stres eliberați în sânge de către organism și vom avea o imunitate mai buna.

Un alt rol important în imunitate îl are saliva. Aceasta conține câteva proteine cu proprietăți antimicrobiene, astfel încât atunci când un agent patogen ajunge la nivelul gurii, acesta poate fi distrus de către salivă. În timpul efortului, cantitatea formată de salivă scade semnificativ, acest lucru ducând la scăderea imunității generale a corpului. S-a observat însă că la sportivii care consumă băuturi îndulcite cu carbohidrați, cantitatea de salivă formată în timpul efortului crește, astfel încât se îmbunătățește funcționarea sistemului imun.

Desigur, ca orice lucru în viață, cantitatea optimă este cea potrivită. Un consum exagerat de carbohidrați va duce la o acumulare a kilogramelor în plus, ceea ce nu este tocmai de dorit.

De ce este important consumul de carbohidrați la sportivi?

  • Crește performanța sportivă
  • Scade timpul destinat refacerii
  • Scade nivelul hormonilor de stres
  • Sunt folosiți drept combustibil pentru celulele sistemului imun
  • Crește cantitatea de salivă, crescând astfel capacitatea organismului de a distruge numeroși microbi încă de la nivelul gurii.

Articol publicat inițial pe EuroSport.ro. Sursă imagine: Freepik.com

Mircea Purcaru
Mircea Purcaru
Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice
Doctorand în știința sportului și educație fizică
Membru în Colegiul Medicilor din România

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *