Dieta antiinflamatorie pentru tratamentul depresiei?

Depresia este una dintre cauzele principale de reducere a numărului de ani sănătoși din viața cuiva, din cauza dizabilității. Etiologia este multifactorială, genetică și de mediu. Julius-Wagner-Jauregg (Viena, Austria) a fost primul care a identificat legătura dintre inflamație și sănătatea mentală (în 1887).

Inflamația cauzează depresie?

Persoanele care sunt în depresie prezintă markeri inflamatori crescuți. Bolile inflamatorii, chiar și cele mai ușoare/benigne, de tipul alergiilor, sunt asociate cu rate mai mari de depresie majoră.

De asemenea, putem induce depresie prin inducerea inflamației. Este dovedit stiințific că pacienții tratați cu citokine pentru diferite afecțiuni, au risc crescut de a dezvolta boală depresivă majoră. O astfel de citokină este interferonul, folosit pentru tratamentul unor infecții cronice. La câteva zile după tratament, pacienții acuză simptome de tipul oboseală, dureri, pierderea apetitului, tulburări de somn, iar până la 50% dintre pacienți prezintă manifestări mai severeꓽ sentimente de inutilitate, vinovăție, idei suicidare.

Poate atunci dieta antiinflamatorie să prevină depresia?

Într-un studiu în care au participat 43.000 de femei cu vârste cuprinse între 50 și 77 de ani s-a descoperit faptul că o dietă inflamatorie, bazată pe carne, sucuri, cereale rafinate duce la creșterea riscului de depresie și că statusul inflamator cronic stă la baza asocierii dintre dietă și depresie.

Dieta cea mai antiinflamatorie este cea bazată pe plante. În urma acesteia, nivelul proteinei C reactive (marker inflamator) scade cu până la 30% în 2 săptămâni. Acest lucru se datorează antioxidanților, cu au efecte antiinflamatorii, prezenți în fructe și legume.

Stresul oxidativ poate duce la apariția unui răspuns autoimun prin schimbarea structurii chimice și a modului în care arată molecule normale din corp, generând astfel molecule noi și înalt imunogene. Un astfel de răspuns apare atunci când LDL-colesterolul este oxidat, corpul producând anticorpi împotriva acestor molecule considerate noi.

Depresia este însoțită de stres oxidativ crescut și acesta la rândul lui de răspuns inflamator autoimun.

Atunci când vine vorba de dieta, de unde vine inflamația?

Din produsele de origine animală, mai precis din endotoxinele din acestea, care duc la creșterea răspunsului inflamator după câteva ore de la consum. Studiile arată că injectarea de endotoxine în scop experimental duce la creșterea importantă a markerilor inflamației, la apariția sentimentului de tristețe, lipsa entuziasmului pentru diverse activități și stimuli (anhedonia) și la reducerea activității  în centrul recompensei din creier.

Un alt vinovat prezent în produsele de origine animală ar fi acidul arahidonic – substrat cheie pentru sinteza de citokine proinflamatorii în organism, molecule ce declanșează o cascadă neuroinflamatorie și influențează în mod negativ sănătatea mentală. Într-un studiu realizat în 2012 s-a descoperit faptul că eliminarea produselor de origine animală din alimentație duce la îmbunătățirea stării emoționale în doar 2 săptămâni.

Care este soluția?

Într-un studiu în care au participat 300.000 de canadieni s-a constatat faptul că un consum crescut de fructe și legume duce la reducerea riscului de a dezvolta depresie, tulburări psihiatrice, schimbări de stare generală și anxietate. Este vorba despre o relație direct proportională bazată pe doză – cu cât o persoană consumă mai multe fructe și legume cu atât se va simți mai bine, iar doza recomandată este de 8 porții/zi. Carotenoizii sunt substanțe antioxidante puternice. Lycophenul (pigmentul roșu prezent în roșii, pepene, papaya, grapefruit roșu) are un efect antioxidant de 100 de ori mai mare decât vitamina E și cel mai mare dintre carotenoizi.

Multe fructe și legume conțin cantități mari de vitamina C, iar studiile arată o legatură între consumul de vitamina C și starea emoțională bună. Asta pentru că vitamina C este co-factor în procesul de producere al dopaminei – neurotransmițător al motivației, poftei de viață. Alte studii arată că o creștere cu doar 100g a aportului de fructe duce la o scădere cu 3% a riscului de depresie. Quercitina – un fitonutrient prezent în mere, fructe de pădure, căpșuni, struguri, salată kale, ceai verde și ceapă are efect antiinflamator și de menținere a sănătății creierului.


Așadar, o alimentație sănătoasă, bogată în fructe și legume este asociată cu o stare emoțională mai bună, însă și reversul e valabil. Persoanele fericite au șanse mai mari să aleagă alimente sănătoase față de cele aflate în depresie. Starea de bine duce la alegeri sănătoase, iar alegerile sănătoase creează o stare de bine.

Raluca Dinu
Raluca Dinu
Medic rezident Diabet, Nutriție și Boli Metabolice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.