Dieta Dukan

Dukan este o dietă controversată, bazată pe teoria că – nu număratul caloriilor reprezintă cheia spre a slăbi, ci consumul de multe proteine. Există mulți susținători ai acestei diete, însă specialiștii din domeniu trag niște semnale de alarmă asupra efectelor pe care le-ar putea avea un consum excesiv de proteine. Este dieta Dukan o dietă sigură? Eficientă? Ușor de ținut? – vom discuta în cele ce urmează.

Ce este dieta Dukan?

Dieta Dukan se bazează pe un consum crescut de alimente bogate în proteine și sărace în calorii. Consumul de lipide si de glucide este redus, astfel organismul fiind forțat să acceseze grăsimile proprii pentru supraviețuire. Urmând dieta Dukan, se spune că în prima săptămână se produce o scădere în greutate cu 5 kg, iar în următoare săptămâni între 1 și 2 kg, până se ajunge la greutatea dorită.

Cum este organizată și ce avem voie sa mâncăm în dieta Dukan?

Dieta Dukan are 4 faze:

  1. Faza de atac sau “mănâncă cât poți”: Acesta fază durează între 1-10 zile, în funcție de scăderea în greutate dorită. La cei care doresc o scădere între 10-20 kg, această fază durează 5 zile, iar pierderea ponderală este între 2-3.5 kg. În această fază alimentele permise sunt: carnea slabă de vită, vițel, porc, pui, curcan, șuncă slabă, vânat, crustacee, organe (ficat, limbă), ouă, lactate degresate complet, băuturi cu zero calorii, tofu și seitan, tărâțe de ovăz (1 ½ linguri), condimente.
  2. Faza de croazieră: În această fază vor fi adăugate legume fără amidon în cantitatea dorită după cum urmează: castraveți, ciuperci, dovlecei, ardei și salată. Sunt necesare 2 linguri de tărâțe de grâu. Cele două faze se pot alterna (într-o zi doar proteine, în ziua următoare, proteine și legume). Aceste două faze se vor menține până când se ajunge la greutatea dorită.
  3. Faza de consolidare: Este o fază de tranziție pentru care se adaugă câte 10 zile pentru fiecare kilogram slăbit. După terminarea fazei de atac și a fazei de croazieră, există un risc crescut de îngrășare, astfel încât faza de consolidare este foarte importantă. În fiecare zi sunt permise alimentele din primele două faze în orice cantitate, o porție de fructe (aproximativ mărimea unui pumn), 2 felii de pâine integrală, aproximativ 50 g de brânză și 2 linguri de tărâțe de ovăz. Săptămânal sunt permise următoarele: două porții de alimente cu amidon (quinoa, paste), o porție de șuncă, una de porc și una de miel (carne mai grasă) și una, maxim două mese în care se poate manca orice, cu condiția să nu fie consumate alimente după ce se atinge starea de sațietate. O zi pe săptămână se reia faza de atac.
  4. Faza de stabilizare: În această fază șase zile pe săptămână pot fi consumate orice fel de alimente, exceptând alimentele nesănătoase cu mult zahăr. De asemenea este necesar consumul a trei linguri de tărâțe de ovăz. Ziua șapte revine la faza de atac și trebuie menținută toată viața.

Este dieta Dukan, o dietă greu de ținut?

Răspunsul este da. Dieta Dukan limitează mult alegerile alimentare, mai ales în primele faze și pot apărea reacții adverse ca respirația urât mirositoare, oboseală, gură uscată și constipație.

Este dieta Dukan eficientă pe scăderea ponderală?

Conform studiilor, dieta Dukan, nu are o eficiență crescută pentru scăderea ponderală pe termen scurt și lung.

Este dieta Dukan, o dietă sănătoasă?

Pe termen scurt o dietă săracă în carbohidrați și bogată în proteine nu pare a fi periculoasă, însă pe termen lung lucrurile nu sunt atât de clare. Prin digestia proteinelor se produce o cantitate mare de acid uric care trebuie eliminată. De asemenea, cantitatea crescută de proteine suprasolicită rinichii, acest lucru putând duce la leziuni renale sau agravarea unor leziuni preexistente. Persoanele cu obezitate sau diabet zaharat prezintă un risc crescut de afectare renală în urma unei diete bogate în proteine.

Specialiștii recomandă evaluarea funcției renale înainte de a începe dieta Dukan.

Restricționarea consumului de fructe și de cereale integrale poate avea de asemenea efecte negative asupra sănătății.

Acoperă dieta Dukan necesarul zilnic de nutrienți?

Prin restricționarea consumului de fructe și de cereale integrale, dieta Dukan poate aduce deficiențe nutriționale. Consumul de carbohidrați este mai mic decât cel recomandat de specialiști pentru o dietă optimă (27-38% vs 45-65%), cel de fibre este de asemenea mai mic decât cel recomandat (10 g vs 30 g), iar cel de proteine este mult mai mare (45% vs 10-35%).

În concluzie dieta Dukan are efecte modeste pe scăderea în greutate pe termen scurt, însă prețul plătit pentru kilogramele în minus (multe restricții alimentare, presiune asupra rinichilor și riscul de afectare renală la persoanele cu diabet sau obezitate) este prea mare pentru a fi recomandată de specialiști pentru scăderea în greutate.

Ovidiu Parfeni
Ovidiu Parfeni
Medic Rezident Endocrinologie
Tehnician nutriționist și Psihonutriție

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *