Dieta Keto

În ultima perioadă dieta keto sau ketogenică a devenit din ce în ce mai populară, câștigând tot mai mulți susținători. Este totuși acesta, o dietă eficientă? Prezintă riscuri pentru sănătate? Există mai multe păreri.

Vom răspunde la aceste întrebări în următoarele rânduri.

Pe ce se bazează dieta keto?

Consumând preponderent grăsimi în loc de glucide (zaharuri), ca sursă principală de energie, s-a observat că, prin scăderea producției de insulină, organismul intră într-o stare numita cetoză (producerea și consumul de corpi cetonici). Acest lucru va determina intensificarea arderilor atât a lipidelor aduse prin aport alimentar, cât și a celor din depozitele corpului nostru, scăzând astfel în greutate.

Este necesară reducerea consumului de glucide la aproximativ 20 g/zi sau 10% din totalul macronutrienților (proteine, glucide, lipide), cel al lipidelor va fi crescut la 73% iar restul de aproximativ 17% va fi reprezentat de aportul de proteine. Aceste procente diferă mult de cele din recomandările actuale pentru o dietă echilibrată (30% lipide, 50% glucide și 20% proteine).

Care sunt alimentele interzise și cele recomandate în dieta keto?

Exemple de alimente recomandate într-un meniu Keto:

  • Carne grasă de pasăre (cu piele), vită, porc, oaie, pește, bacon;
  • Ulei de măsline, nuci (pecan, macadamia, braziliene), ulei de cocos, frișcă, unt;
  • Avocado, castraveți, spanac, salata, varză, varză kale, roșii, ardei, vinete, sparanghel, conopidă, broccoli;
  • Mure, căpșuni, zmeură;
  • Oua și lactate grase (parmezan, cheddar, brie, camembert, mozzarella, smântână grasă, iaurt grecesc)
  • Îndulcitori artificial sau stevia;

Exemple de alimente interzise într-un meniu Keto:

  • Dulciurile
  • Pastele făinoase, pâinea, cerealele, cartofii, ceapa, morcovul;
  • Alimentele procesate dulci (ciocolată, napolitane, fursecuri, etc.)
  • Aproape toate fructele
  • Laptele dulce, iaurtul slab;
  • Alcool.

Este eficientă pentru scăderea în greutate?

Se pare că pe termen scurt, dieta keto este eficientă pentru scăderea în greutate, însă pe termen mediu și lung nu este superioară altor diete.

Este o dietă greu de aplicat?

Dieta keto este destul de restrictivă, reducând mult varietatea de alimente care pot fi consumate. De asemenea este încurajat consumul uleiurilor vegetale de calitate (ulei de măsline extravirgin), cărnii de animal hrănit cu iarba, brânzeturilor ca parmezanul, camembert, brie, alimente care sunt destul de costisitoare. În prima săptămână pot apărea dureri de cap, dureri musculare, amețeală, ca rezultat al reducerii numărului de glucide, totuși acestea vor dispărea pe parcurs.

Prezintă riscuri pentru sănătate?

Există multe controverse legate de dieta keto. Aceasta nu este recomandată persoanelor cu boli ale rinichilor sau ale ficatului. Unele studii afirmă îmbunătățirea controlului glicemiei la persoanele cu diabet zaharat, îmbunătățirea profilului lipidic (scăderea trigliceridelor și creșterea colesterolului bun) și scăderea valorilor tensiunii arteriale la persoanele cu sindrom metabolic. Cu toate acestea experții din domeniu nu recomandă adoptarea acestei diete la persoanele cu diabet sau/și probleme cardiace. De asemenea sunt rezervați în a recomanda dieta keto și persoanelor sănătoase. Există mai multe motive în acest sens:

  1. Creșterea consumului de grăsimi saturate – 44% vs <10% (cât este recomandat pentru sănătatea inimii și vaselor de sânge);
  2. Scăderea cantității de fibre din dietă (fibrele având rol în prevenția cancerului, bolilor cardiovasculare, diabetului).
  3. Reducerea consumului majorității fructelor și a unor legume.
  4. Efecte bune pe scăderea în greutate pe termen scurt, dar nu și pe termen lung.

Cu siguranța există beneficii prin scăderea numărului de glucide consumate zilnic, mai ales când acestea sunt de calitatea inferioară și provin din alimente procesate, dulciuri, sucuri, paste și pâine din făină albă. Cu toate acestea alimentele care conțin glucide complexe (pâinea și pastele integrale, cerealele integrale, fructele, legumele, orezul integral) vin la pachet cu multe fibre, vitamine și minerale necesare unei diete echilibrate și sănătoase.

Ovidiu Parfeni
Ovidiu Parfeni
Medic Rezident Endocrinologie
Tehnician nutriționist și Psihonutriție

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *