Dieta Paleo

Una dintre dietele care a câștigat renume în ultima vreme, este dieta paleo. Această dietă se bazează pe ideea că ar trebui să mâncam ca oamenii peșterilor sau cum mâncau oamenii înainte să apară agricultura. Bolile de inimă, diabetul zaharat și obezitatea sunt considerate boli ale civilizației, astfel încât, ar trebui să ne întoarcem la alimente de tipul cărnii de mamifer sau pasăre, peștelui, fructelor, legumelor și să renunțam la cereale, produse cu zahăr rafinat, lactate și legume de tipul boabelor (fasole, mazăre, etc.).

Cum funcționează dieta paleo? Este sănătoasa? Este ușor de urmat? Previne bolile “civilizației”? Ce avem voie să mâncăm?

Ce alimente sunt permise în meniul dietei paleo?

  • Carnea – Vita, porcul, pasărea și bacon-ul pot fi mâncate în orice cantitate. Burgerii sau fast-food-ul nu sunt indicate, având în vedere că, pe lângă carne, conțin și alimente cu cereale sau zahăr (pâine, fulgi, sosuri). De asemenea, ouăle sunt recomandate.
  • Peștele și fructele de mare.
  • Fructe și legume – Salate sau legume pe grătar. Fructe de pădure ca desert.
  • Nuci și semințe – Cu excepția arahidelor, acestea pot fi consumate la gustări sau în salate. Migdalele și untul de cashew sunt recomandate.

Ce alimente nu sunt permise într-un meniu al dietei paleo?

  • Cerealele – sunt de evitat pâinea, pastele, produsele de patiserie, până și quinoa. Cei ce promovează această dietă consideră că nu avem enzimele digestive necesare pentru a procesa aceste alimente.
  • Lactate – se bazează pe ideea că oamenii nu sunt adaptați pentru a consuma produse de la alte animale.
  • Legume – din categoria mazăre, fasole, năut, unt de arahide.
  • Zahăr – strict interzis chiar și în cafea.
  • Alcool.

Este dieta paleo sănătoasă?

Bolile cardiovasculare – nu sunt studii suficiente strict pe dieta paleo pentru a demonstra efectele negative sau pozitive asupra inimii și vaselor de sânge. Știm însă că grăsimile saturate din carne afectează inima și dacă urmăm această dietă ar trebui să mâncăm numai carne slabă. Știm că cerealele integrale scad valorile tensiunii arteriale și protejează vasele de sânge, iar acestea nu sunt permise.
Diabet zaharat – Există studii care arată că dieta paleo aduce beneficii în controlul glicemiei la cei cu diabet zaharat. De asemenea, s-a observat o scădere a colesterolului rău din sânge.
Cancer – Trebuie avut în vedere că produse procesate din carne cresc cu siguranță riscul de cancer de colon sau rect, iar carnea roșie probabil este implicată în apariția acestor tipuri de cancer.

Asigură dieta paleo toți nutrienții necesari?

Experții din domeniu nu sunt de acord cu excluderea totală a lactatelor și cerealelor integrale. Asigurarea tuturor nutrienților depinde și de ce alimente alegem din cele permise. Cantitatea de lipide e puțin mai mare decât cea permisă, însă e foarte important ca acestea să nu fie de origine animală. Cantitatea de carbohidrați și calciu este mai mică decât cea recomandată, iar cantitatea de proteine și fibre este in limite sau chiar puțin mai mare.

Este costisitor de urmat dieta paleo?

În principiu, da. Vita, peștele, fructele de mare sunt printre cele mai scumpe alimente.

Este eficientă dieta paleo la scăderea în greutate?

Studiile apărute până în prezent afirmă rezultate destul de bune la scăderea în greutate. Unii spun că dieta paleo ar putea să fie, cel puțin temporar, antidotul pentru dieta vestică cu multe produse procesate.

Este ușor de urmat dieta paleo?

Având în vedere că meniul dietei paleo este bogat în proteine, senzația de foame nu va fi prezentă aproape niciodată. Există pe internet multe rețete, însă mesele trebuie gătite, iar acest lucru poate fi consumator de timp. De asemenea, trebuie să renunțăm la o farfurie cu brânzeturi învechite sau la o cană de lapte, la pâine sau paste.

În concluzie, dieta paleo nu reprezintă cea mai sănătoasă opțiune. Este o dietă restrictivă, nu foarte ușor de urmat și poate fi costisitoare. Este eficientă la scăderea în greutate și ar putea fi temporar ținută, mai ales dacă aceasta ar fi un motiv pentru a renunța la zahăr și la alte produse procesate, mai ales cele de tipul patiseriei.

Ovidiu Parfeni
Ovidiu Parfeni
Medic Rezident Endocrinologie
Tehnician nutriționist și Psihonutriție

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *