Diete de detoxifiere

Conceptul de detoxifiere este intens utilizat, mai ales după mesele bogate de sărbători sau din când în când pentru a da o pauză organismului și a-i grăbi refacerea. Multe companii promovează produse care grăbesc sau facilitează acest proces de detoxifiere. În general, oamenii sunt tentați să folosească produse care implică una sau mai multe administrări zilnice, mai ales ca acestea promit un efect sigur și de durată în cel mai scurt timp.

Este însă posibil ca doar prin utilizarea unor produse, fără să facem niște “sacrificii”, să obținem detoxifierea și regenerarea mult dorită?

Ce reprezintă conceptul de detoxifiere?

Detoxifierea sau detox reprezintă niște măsuri de ordin alimentar care se presupune că ar elimina toxinele din organism și ar promova regenerarea acestuia. Toxinele pot fi reprezentate de poluanți, chimicale sintetice, metale grele și alte substanțe dăunătoare din alimente. De asemenea dietele detox ajută și în anumite probleme de sănătate ca obezitatea, bolile autoimune, inflamația, probleme de digestie și oboseala cronică.

Care sunt metodele prin care este promovată detoxifierea?

Există mai multe metode, după cum urmează:

  • Post negru sau fasting pentru una sau mai multe zile.
  • Consumul de sucuri de fructe, legume, ceai verde, apă.
  • Băutul de apă sărată sau apă cu lămâie.
  • Eliminarea alimentelor care conțin metale grele, alergeni și alte substanțe nocive.
  • Administrarea de suplimente și diferite plante.
  • Evitarea alimentelor cu potențial alergen.
  • Utilizarea de laxative, clisme.
  • Exercițiu fizic regulat.
  • Eliminarea completa a alcoolului, dulciurilor cu zahăr rafinat, țigărilor, cafelei.

Ce toxine se presupun a fi eliminate?

În mod normal toxinele acumulate sunt eliminate din organism de către ficat sau prin urină, transpirație și fecale. Există anumite substanțe ca poluanți organici, ftalații, bisfenolul A și metalele grele care nu sunt eliminate rapid din corp. Acestea se pot acumula și rămâne ani de zile în organismul nostru. Din păcate nu există dovezi științifice că dietele detox pot elimina acești compuși.

Există efecte asupra greutății?

Pierderea în greutate poate fi pusă pe seama depleției de carbohidrați din mușchi, decât efectiv pe pierderea de grăsime. În general, după încetarea dietelor de detoxifiere greutatea revine destul de repede la normal, mai ales dacă acestea sunt ținute pe o perioadă scurtă de timp.

Ce efecte secundare pot avea dietele detox?

Restricția calorică severă poate duce la senzație de oboseală, iritabilitate și respirație urât mirositoare. De asemenea, în cazul în care aceste restricții se prelungesc pe o durată mare de timp, poate apărea un deficit de vitamine și minerale. Administrare intempestivă de laxative poate duce la deshidratare, crampe abdominale, balonare, greață și vărsături. Suplimentele administrate în această perioadă trebuie să fie dintr-o sursă sigură, să le fie cunoscute efectele și să nu existe riscul de supradozare. Există anumite categorii de persoane cărora nu le sunt recomandate dietele de detoxifiere. Printre acestea se numără copiii, gravidele, femeile în perioada de lactație, bătrânii, diabeticii fără consult medical prealabil și persoanelor care suferă de tulburări alimentare (anorexie, bulimie etc.).

În concluzie aș spune, să nu ne lăsăm păcăliți de produsele al căror marketing le susține puterea de detoxifiere. Nu există dovezi științifice, conform cărora putem afirma că există alimente sau suplimente care facilitează eliminare substanțelor din organism. Cu ajutorul ficatului, rinichilor și prin urină, fecale și transpirație eliminăm anumite toxine.

Fără discuții, există numeroase alimente care ne fac rău și trebuie scoase din meniu sau consumate cât mai rar posibil. Astfel prin eliminarea alimentelor intens procesate (mezeluri, produse cu făină albă, dulciuri, zahăr, produse de patiserie, sucuri, fast-food etc.) vom aduce beneficii majore sănătății. De asemenea, există studii care arată că prin creșterea consumului de fructe și legume și scăderea consumului de proteină și grăsimi animale se observă o scădere a inflamației și a frecvenței anumitor boli. Anumite substanțe ca cele din ceaiul verde sau din anumite fructe au proprietăți antiinflamatorii și anti-îmbătrânire.

Mai degrabă o alimentație echilibrată, ca cea descrisă mai sus, care permite ocazional, de sărbători sau la ocazii speciale, consumul de alimente dulci sau grase, este mai benefică decât o alimentație cu multe alimente procesate, dulciuri si alte mâncăruri nesănătoase peste care venim ocazional cu o așa-zisă detoxifiere.

Ovidiu Parfeni
Ovidiu Parfeni
Medic Rezident Endocrinologie
Tehnician nutriționist și Psihonutriție

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *