Fructele – prieten sau dușman

Se spune că un măr pe zi tine medicul departe. Adesea sportivii sau persoanele care nu fac sport au probleme cu greutatea și fac tot posibilul sa slăbească. În ultimul timp, mulți nutriționiști au început un război cu toate glucidele, punând toate sursele de glucide în aceiași oala, victimă colaterală fiind si fructele, fără a avea nici o vina.

Contraargumentul principal împotriva fructelor este ca au o cantitate mare de zahăr, care va duce la ingerarea de multe calorii, rezultatul final fiind creșterea în greutate. De asemenea, există un citat auzit de multe ori care spune că zahărul tot zahăr este, indiferent daca provine din ciocolată sau din banană. Să vedem totuși dacă este chiar așa.

Caloric vorbind, fructele au foarte puține calorii în comparație cu majoritatea alimentelor. 100 grame de portocale, spre exemplu, conțin doar 47 de calorii. Asta înseamnă că ar trebui sa consumam aproximativ 1,5 kg de portocale pentru a atinge valoarea calorica a 100 grame de ciocolată. Dacă luăm alte fructe, precum pepenele, situația este si mai buna. Mai exact, 100 grame de pepene conțin 30 calorii. Asta înseamnă că putem manca 800 grame de pepene sau un covrig si e același lucru pentru greutate.

Un alt argument mediatizat împotriva consumului de fructe este faptul că au un continut ridicat de zahar si zaharul este tot zahar, indiferent de unde provine. Si in acest caz lucrurile nu stau deloc așa. In primul rând, efectul zahărului dintr-un aliment asupra corpului uman poate fi măsurat cu încărcătura glicemică. Acesta este un parametru al tuturor alimentelor. O încărcătura glicemică de sub 10, înseamnă că o porție din alimentul respectiv crește glicemia foarte puțin. Fructele, în medie, au valori cuprinse între 2 și 6. La polul opus se află pâinea albă, spaghetele si pizza cu valori peste 20, chiar 30 în anumite situații.

Dar ce avantaje prezintă consumul de fructe?

Studiile medicale indică o serie de avantaje ale consumului de fructe, precum:

  • Scade mortalitatea cardiovasculara si cea datorata cancerelor
  • Scade tensiunea arteriala si colesterolul sangvin
  • Scade riscul de supraponderabilitate si de obezitate
  • Scade riscul de diabet zaharat
  • Scade riscul apariției bolilor cardiovasculare
  • Îmbunătățește vederea
  • Îmbunătățește funcționarea sistemului gastrointestinal

Totuși, la finalul articolului trebuie menționat faptul că toate aceste beneficii de mai sus pot fi obținute în cazul în care consumam fructele întregi sau sub forma de smothie. In cazul sucurilor naturale de fructe, lucrurile nu stau deloc așa, dar despre acest aspect vom discuta într-un articol viitor.

Articol publicat inițial pe Eurosport.com, LaPsiholog.com. Sursă imagine: Freepik.com

Mircea Purcaru
Mircea Purcaru
Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice
Doctorand în știința sportului și educație fizică
Membru în Colegiul Medicilor din România

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *