Importanța nutriției în obținerea performanței sportive

Sportivii si antrenorii sunt din ce in ce mai conștienți de importanța nutriției sportive în obținerea rezultatelor de mare valoare. Așa cum rezistența unui lanț este dată de cea mai slabă verigă, tot la fel și în performanța sportivă, dimensiunea rezultatelor depinde în mod direct de cum se comportă sportivul în cel mai slab domeniu al lui. Dacă acesta nu muncește cum trebuie atunci munca este factorul limitativ al performanței. Dacă nu doarme suficient, atunci somnul va fi factorul limitativ al performanței sportive, tot la fel cum nutriția va fi factorul limitativ dacă nu se consumă alimentele potrivite în momentele potrivite.

Adesea, sportivii fie apelează la sfaturi de pe internet fie apelează la nutriționiști pentru non-sportivi de performanță, ceea ce nu este un lucru cu adevărat folositor. Desigur, și sportivii de performanță și populația normală trebuie să consume o dietă cât mai sănătoasă însă asemănările se cam opresc aici. Dacă în dieta oamenilor obișnuiți controlul greutății este elementul principal în jurul căruia se construiește o dietă, în cazul sportivilor obiectivul principal este maximizarea performanței sportive.

Care sunt principale lucruri de luat în considerare în ceea ce privește nutriția sportiva?

  • Alimentele să nu facă rău organismului – sunt o mulțime de alimente care conțin substanțele potrivite pentru creșterea performanței sportive însă au, per total, un efect dăunător asupra sănătății.
  • Să conțină o cantitate optimă de macronutrienți – echilibrul dintre proteine, glucide și grăsimi este de mare importanță la sportivii de performanță și se adaptează foarte mult în funcție de sportul practicat.
  • Să conțină o cantitate optimă de micronutrienți – vitaminele, mineralele, fitonutrienții, etc. sunt adesea neglijați atunci când se alcătuiesc anumite diete. Aceștia au un rol important în prevenția accidentărilor, creșterea musculară, refacere, susținerea sistemului imun, etc.
  • Hidratarea să fie optimă – așa cum am arătat într-un articol precedent, hidratarea în sportul de performanță trebuie făcută cu multă atenție și în doze mult mai mari față de persoanele non-sportive.
  • Momentul consumului alimentelor este cel mai important element al nutriției sportive. Sunt numeroase studii științifice care arată că dacă exista o coordonare perfectă între momentul consumului de alimente în funcție de programul de antrenament, performanța sportivă crește semnificativ.

Toate aceste elemente trebuie luate în considerare atunci când se alcătuiește o dietă pentru un sportiv de performanță. Nu există o dietă minune pentru toți sportivii, fiecare campion având o dietă personalizată în funcție de sportul pe care îl practică, de obiectivele propuse, de etapa de pregătire, etc. Mai jos pot fi găsite principalele beneficii ale nutriției sportive:

  • Te ajută să te antrenezi mai mult și la intensități mai mari
  • Ajută la refacerea corpului între antrenamente.
  • Ajută la obținerea compoziției corporale optime
  • Ajută la prevenirea acidentărilor
  • Îmbunătățește calitatea și cantitatea somnului
  • Ajută la creșterea puterii de concentrare
  • Crește performanța sportivă
  • Ajută la întârzierea apariției senzației de oboseală
  • Îmbunătățește funcționarea sistemului imun

Articol publicat inițial pe EuroSport.ro, LaPsiholog.com. Sursă imagine: Freepik.com

Mircea Purcaru
Mircea Purcaru
Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice
Doctorand în știința sportului și educație fizică
Membru în Colegiul Medicilor din România

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *