Mituri despre slăbit

1. Dietele cu conținut redus de carbohidrați (low-carb) sunt mai bune pentru slăbit

Dacă două persoane consumă 800 de calorii pe zi, timp de 10 zile, cei care vor urma dieta keto vor scădea aproximativ 5 kg iar cei care vor consuma și carbohidrați vor slăbi aproximativ 3kg. Dietele low-carb par a fi mai eficiente, însă diferența de greutate pierdută se datorează eliminării de apă și nu de grăsime. Restricția de carbohidrați alimentari va duce la creșterea consumului de glicogen de mușchi și ficat (glicogenul reprezintă o formă de stocare a carbohidraților pentru a fi utilizați în efortul fizic sau în caz de restricție alimentara). Astfel odată cu pierderea de glicogen se va pierde și apa din componența lui. Mulți nutriționiști vor încuraja dietele low-carb, tocmai pentru că dau rezultate bune pe termen scurt.

2. Toate caloriile îngrașă la fel

Deși în teorie o calorie oferă aceeași cantitate de energie, oricare ar fi proveniența ei, în corpul nostru lucru stau puțin diferit. Este foarte important momentul zilei în care ne aducem caloriile, asocierea de alimente, efortul fizic, somnul etc.. De exemplu o sticla de 500 ml suc are peste 200 kcal și poate fi băută în câteva minute; ca să ronțăi 6-7 morcovi, dacă reușești, poate să dureze mai mult de o oră.

3. Dacă toată lumea ar face sport, nimeni nu ar mai fi obez

Producătorii de băuturi dulci și de mâncare au încercat ani de-a rândul să învinuiască sedentarismul pentru epidemia de obezitate, însă cercetătorii ne spun că este foarte important excesul caloric în apariția acesteia. Activitatea fizică este foarte importantă pentru menținerea și îmbunătățirea sănătății, dar nu este suficientă pentru slăbit, atât timp cât nu există și o restricție calorică.

4. Obezitatea este determinată de gene

Conform studiilor realizate până în acest punct, există 100 de gene implicate în obezitate, însă aceste gene sunt responsabile de mai puțin de 3% din diferențele de greutate dintre oameni. Aceste gene pot fi inhibate în totalitate de o nutriție sănătoasă și de efort fizic constant. În concluzie peste 97% din cazurile de obezitate apar doar din cauza unui stil de viață nesănătos, iar restul cazurilor este ajutat într-o mica măsură de prezența acestor gene.

5. Pentru a fi sănătos, trebuie să renunți la gluten

În ultima perioadă din ce în ce mai mulți oameni încearcă să evite glutenul, pe rafturile magazinelor făcându-și apariția multe produse fără gluten. Există un număr restrâns de persoane, aproximativ 1%, care suferă de o afecțiune numită boală celiacă sau intoleranța la gluten. Această boală este diagnosticată de medic în prezența simptomelor specifice, anticorpilor specifici dozați din sânge și/sau a altor investigații recomandate. Cu excepția acestor persoane, restul populației nu are niciun motiv să nu consume gluten, chiar multe din alimentele fără gluten sunt mai nesănătoase deoarece pot conține mai mult zahăr, sare și mai puține fibre și nutrienți.

6. Contează doar cantitatea pe care o mănânci, nu și calitatea

Este foarte important ceea ce absorbim din alimentele mâncate. O dietă bogată in fibre, pe lângă efectul protectiv față de cancerul de colon, ne ajută să slăbim. Spre exemplu dacă mâncăm o felie de pâine integrală cu unt, vom absorbi mai puține calorii decât dacă mâncăm același lucru, dar cu pâine albă. Alimentele bogate în fibre ca cerealele integrale, legumele și fructele scad absorbția grăsimilor.

7. Intermitent fasting

Prin restricționarea meselor într-un interval de 6-8 ore, putem reduce cantitatea de alimente mâncate și astfel putem scădea în greutate. Ideal ar fi ca acest interval orar să includă micul dejun și să sară peste cină și nu invers. De exemplu, mâncatul micului dejun la ora 10:00 și a ultimei mese la ora 18:00 este o variantă bună.

8. Este bine să ne cântărim regulat

Cântăritul regulat ajută la scăderea în greutate și la menținerea unei greutăți dorite. Studiile spun că ne putem urca pe cântar de două ori pe zi, dimineață după ce ne trezim și seara înainte de culcare, acest comportament fiind benefic pentru controlul greutății. Bineînțeles cântăritul nu trebuie să devină o obsesie sau o situație stresantă.

Ovidiu Parfeni
Ovidiu Parfeni
Medic Rezident Endocrinologie
Tehnician nutriționist și Psihonutriție

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *