Nutriția copilului

Perioada de la 1 an până la instalarea pubertății este o etapă importantă a dezvoltării din punct de vedere social, cognitiv și emoțional.

Necesităţile energetice şi de nutrienţi se menţin crescute faţă de adult, pentru a acoperi necesarul pentru creştere şi dezvoltare. Aportul alimentar trebuie să conțină alimente cu un conținut nutritiv ridicat, din toate grupele alimentare, asigurându-se astfel o proporţie echilibrată de principii nutritive.

O dietă hipercalorică sau haotică, ce nu acoperă necesarul nutritiv, bogată în dulciuri, fast-food sau alte alimente nesănătoase, poate duce chiar și de la vârste fragede la apariția de carențe polivitaminice sau minerale, dar și la apariția obezității, ce evoluează cu o serie de complicaţii cu răsunet important asupra calităţii vieţii.

Iată câteva sfaturi care vă pot ajuta copilul să aibă un stil de viață sănătos:

Fiți un model pentru copilul vostru!

Copilăria o perioadă de recunoaștere, în care copilul descoperă diferite gusturi și alimente. Deși anturajul are de asemenea un rol important, copiii vor urma exemplul adulților pe care îi văd în fiecare zi, familia exercitând o influență majoră asupra comportamentului alimentar. De aceea, principiile stilului de viață sănătos trebuie să fie respectate de către întreaga familie.

Atenție la gustări!

Gustările sau ,,ronțăielile’’ reprezintă o componentă principală din dieta copiilor, de aceea ar trebui să alegem, în principal, dintre gustările sănătoase, fără zahăr adăugat. Alegeți un fruct, un pahar cu lapte, sticksuri de legume sau oleaginoase (alune,nuci,fistic etc).

Creșteți cantitatea de fructe și legume!

O varietate cât mai colorată de fructe și legume trebuie să fie prezentă în fiecare zi în meniul copilului, importanța lor fiind dată de conținutul bogat în fibre, vitamine, antioxidanți și carbohidrați (glucide) de calitate, care ne dau energie. Un școlar are nevoie de minim 5 porții de fructe și legume pe zi, această cantitate crescând cu gradul de activitate fizică. O porție semnifică jumătate de fruct mare (o jumătate de grapefruit, o felie de pepene galben, o felie mare de ananas sau două felii de mango), un fruct mediu (o portocală, o banană, un măr sau o pară) sau 2 până la 10 fructe mici (două prune, două kiwi, şapte căpşuni). O porție de legume înseamnă aproximativ 75-80 de grame de legume.

Copilul trebuie să facă mișcare zilnică pentru cel puțin o ora!

Pe lângă beneficiile în controlul greutății și prevenirea obezității și a bolilor cronice, activitatea fizică regulată aduce beneficii asupra stării emoționale, asigură un somn mai bun, îmbunătățește dispoziția și nivelul de energie. Copii ar trebui să facă minim 60 de minute de activitate fizică zilnic, care poate fi realizată în mai multe reprize. Încurajați copiii să găsească un sport de care să se bucure și pe care să-l facă cu plăcere.

Nu săriți peste un mic dejun sănătos în fiecare dimineața!

Micul dejun este o masă importantă a zilei pentru că asigură corpului energia de care are nevoie să funcționeze optim la școală, crescând capacitatea de concentrare. Micul dejun ideal este bogat în cereale integrale și în fructe cât mai divers colorate.

În concluzie, o dietă echilibrată și un exercițiu fizic regulat sunt punctele cheie pentru un stil de viață sănătos. Nu uitați, însă, să fiți un exemplu pozitiv pentru copil, căci obiceiurile bune se învață în familie de la o vârstă fragedă.

Dr. Ruxandra Calapod
Dr. Ruxandra Calapod
Medic Rezident Endocrinologie. Pasionată de nutriție și sport. Interesată de promovarea unui stil de viață sănătos prin găsirea unui echilibru nutrițional menit să ne ghideze și să ne protejeze pe parcursul întregii vieți.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *