Drumul către succes este alcătuit din pași mici

Schimbările mici în obiceiurile zilnice pot fi începutul unei vieți diferite. De cele mai multe ori credem că trebuie să facem eforturi mărețe sau vreo modificare drastică a stilului de viață pentru a avea succes. În realitate schimbări mici, constante, zilnice sunt mai ușor de acceptat de către creierul nostru, care e obișnuit cu familiarul. James Clear, autorul cărții „Atomic habits„, afirmă că „succesul este rezultatul obiceiurilor zilnice și nu al unei modificări unice în viață”.

Menține cursul

Succesul nu este liniar, de aceea este foarte important să avem răbdare la început când lucrurile se mișcă mai greu. Tot în faza de început apar mai frecvent dezamagirea dată de lipsa rezultatelor și renunțarea la noul obicei.

Concentrează-te pe proces, nu pe rezultat. Atunci când atenția și energia sunt direcționate spre modul de obținere a ceea ce ne dorim și pe implementarea unui sistem de lucru, șansele de reușită cresc. Dacă atenția este asupra momentului reușitei, atunci când nu realizăm ceea ce ne propunem apare dezamagirea și renunțarea la obiceiul sănătos adoptat anterior.

De exemplu, dacă dorim să slăbim câteva kilograme, ideea ar fi să ne îndreptăm atenția spre adoptarea unui stil de viață sănătos, spre modificări zilnice, mici în acest sens și nu spre pierderea efectivă în greutate. Lucrând la un sistem/plan ce ne va duce unde dorim, dobândim cunștințe într-un domeniu, învățăm lucruri despre noi și ne dezvoltăm pe mai multe planuri. Cunoștințele și reziliența dobândite ne modelează caracterul și ne vor ajuta și pe alte planuri ale vieții noastre. Atunci când setăm un scop, acesta ne oferă direcție, însă sistemul/planul implementat este cel care ne împinge în direcția respectivă.

Există 3 etape ale schimbării comportamentului:

  1. scopul – setează o intenție
  2. procesul – stabilește un plan de acțiune
  3. identitatea – integrează scopul și procesul în identitatea ta. De exemplu, în loc să setezi intenția de a alerga un maraton, dorește-ți să devii alergător.

Bucla de feedback și dopamina

Obiceiurile se formează și se mențin printr-o buclă de feedback. Această buclă începe cu un stimul ce declanșează o dorință, ce duce la o acțiune și o răsplată. Cheia pentru schimbarea obiceiurilor nesănătoase și implementarea celor sănătoase este conștientizarea stimulilor și a reacțiilor noastre. De exemplu, stimulul este stresul, dorința este de a mânca ceva dulce, acțiunea este mâncatul pe fond de stres iar răsplata este de scurtă durată, senzația de satisfacție dată de ciocolată/tort. Totuși, această buclă nu aduce beneficii pe termen lung, iar schimbarea ei cu o reacție diferită la stres este de preferat pentru menținerea sănătății oraganismului.

Pentru ca un obicei să fie menținut trebuie să fie atractiv. Dopamina, hormon și neurotransmițător, ne afectează nivelul de motivație. Suntem mult mai motivați să acționăm atunci când ne crește nivelul de dopamină. Numit și hormonul plăcerii, acesta crește atunci când suntem încântați de ceva sau facem ceva ce ne place, însă de asemenea crește atunci când anticipăm o răsplată. Un exemplu bun ar fi sentimentul pe care îl avem înainte să mergem într-o vacanță. Există un vârf al creșterii dopaminei înainte de a mânca ceva nesănătos, dulce, gras, nu după masa respectivă. Acest vârf dat de dorința de a experimenta plăcere, e cel care declanșează acțiunea. Astfel, este foarte important să facem obiceiurile atractive pentru a le respecta și menține.

Una dintre tehnicile pe care poți să le aplici este să asociezi un lucru pe care trebuie să îl faci cu unul pe care dorești să îl faci. Această tehnică aplică un principiu din psihologie numit principiul Premack. Profesorul David Premack considera că un comportament mai probabil va consolida un comportament mai puțin probabil.

Încearcă să găsești sursa comportamentelor tale. Creierele noastre nu s-au dezvoltat cu dorința de a fuma, a mânca în exces sau a pierde o zi întreagă pe platformele de socializare. Motivele din spatele acțiunilor noastre sunt mult mai simple și acțiunile au la bază dorințe vechi, neschimbateꓽ dorința de integrare, de a reduce nesiguranța, de a câștiga respectul celorlalți, de a găsi un partener. O dată ce identifici nevoia sursă/ de bază ce declanșează comportamentul, poți să cauți alte metode, mai sănătoase de a o rezolva.

Așadar, un aspect cheie în buna noastră dezvoltare și un punct de plecare pentru stabilirea unor deprinderi sănătoase este conștientizarea acțiunilor pe care le realizăm zilnic, indiferent de cât de mărunte ni se par.

În partea a doua a acestui articol vom discuta despre alte tehnici pe care le poți aplica pentru a-ți schimba obiceiurile și a adopta un stil de viață sănătos.

Raluca Dinu
Raluca Dinu
Medic rezident Diabet, Nutriție și Boli Metabolice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.