Postul negru

Conform religiei creștine, ortodoxe sau catolice, există mai multe zile pe an în care trebuie evitate alimentele de origine animală. De asemenea, există și câteva zile de post negru, în care nu trebuie consumat niciun aliment. Această practică nu se regăsește numai în religia creștina, ci și în religii ca budismul, islamul, taoismul, hinduismul și iudaismul, bineînțeles urmate într-un mod diferit.

Aceste practici, vechi de mii de ani, au stârnit interesul oamenilor de știința și astfel au putut fi studiate clar efectele lor pe organismul unor alte mamifere (șoricei, maimuțe) sau chiar pe oameni care au dorit acest lucru.  În acest moment avem unele răspunsuri la întrebările “Ce se întâmplă dacă nu mâncăm o perioadă mai îndelungată de timp? Există beneficii? Ne poate face rău?”. Au apărut și dietele de tip intermitent fasting, care s-au dovedit benefice nu numai pe scăderea ponderală.

În acest articol voi pune accentul pe abstinență de la mâncare timp de 24 ore. Acest lucru se poate aplica și la 16, 18, 20 sau 48 ore cu o intensitate mai mica sau mai mare în funcție de durata postului.

Dacă nu mâncăm, de unde avem energie?

Într-adevăr, dacă nu consumăm alimente, corpul nostru trebuie să se descurce să producă energie pentru a supraviețui. Există două surse de energie în organismul nostru. Prima este reprezentă de glicogenul (o formă de depozitare a glucozei)  din mușchi și ficat, care se ocupă de nevoile energetice timp de câteva ore (aproximativ 8 ore), după care intervine mobilizarea grăsimilor din depozite. Unii dintre noi avem o cantitate normală de grăsime, alții o cantitate prea mare și foarte rar, mai ales în țările dezvoltate mai există persoane cu o cantitate prea mică de grăsime. O femeie are în medie un consum zilnic de 1500 kcal, iar un bărbat de 2000 kcal. Un kilogram de grăsime poate furniza 7000 de kcal, astfel încât 24 h de post, nu reprezintă o problemă pentru organismul nostru, din punct de vedere energetic.

Ce beneficii poate aduce postul negru?

Atât timp cât nu mâncăm (doar bem apă), pancreasul nostru nu mai produce insulină. Insulina are rolul de a prelua moleculele de glucoză (popular-zahăr) din sângele nostru, pe care le introduce în ficat, mușchi sau grăsime. În prezența insulinei atât glucoza, cât și grăsimile nu sunt accesate eficient pentru a produce energie, astfel dacă consumăm alimente încontinuu procesul de slăbire va fi îngreunat.

Plecând de la cele discutate mai sus, în mai multe studii s-a observat ca postul ajută la menținerea glicemiei la un nivel adecvat. De asemenea, s-au observat beneficii și la persoanele care suferă de diabet zaharat, însă la aceștia trebuie discutat înainte cu medicul pentru ajustarea tratamentului.

Un alt beneficiu major s-a observat la reducerea inflamației. Prin măsurarea unor substanțe din sânge, se poate determina nivelul de inflamație dintr-un anumit moment. Cu cât acesta este mai mare, cu atât crește riscul de a dezvolta boli cardiovasculare și boli autoimune.

Dintre totalul de decese de la nivel mondial, 31.5% sunt atribuite bolilor de inimă. Hipertensiunea, colesterolul și trigliceridele din sânge, în cantitate mare, sunt implicate în apariția acestor boli. În mai multe studii s-a observat reducerea tensiunii arteriale, a colesterolului rău și a trigliceridelor după post.

În studii pe animale postul a avut rezultate în reducerea riscului pentru boli neurodegenerative, precum Alzheimer și Parkinson. De asemenea, tot în studii pe animale, s-a observat o creștere semnificativă a duratei de viață. Rezultate promițătoare s-au observat și pe reducerea creșterii unor tipuri de tumori maligne.

Ne poate face rău?

În majoritatea cazurilor răspunsul este nu, totuși persoanele cu diabet zaharat trebuie să discute cu medicul înainte de a începe postul negru. De asemenea, efectele înfometării și ale consumului de masă musculară s-au observat la persoanele care nu au mâncat nimic timp de mai multe zile sau chiar săptămâni.

În concluzie, aproape toate studiile, majoritatea pe animale dar câteva și pe oameni ne spun că postul aduce multe beneficii prin reducerea riscului de apariție a unor boli, pe scăderea în greutate și pe creșterea duratei vieții și a calității acesteia. Pentru majoritatea oamenilor riscurile sunt aproape inexistente. Acestea fiind zise, nu e o idee rea, din când în când să mai avem câte o zi în care să renunțam complet la mâncare, să nu mâncăm în fiecare moment câte ceva și să dăm organismului o pauză bine meritată.

Ovidiu Parfeni
Ovidiu Parfeni
Medic Rezident Endocrinologie
Tehnician nutriționist și Psihonutriție

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *