Tu știi semnificația culorilor din fructele și legumele pe care le consumi?

Se spune adesea că trebuie să mâncăm cât mai multe legume și fructe. Însă acesta este un sfat foarte general, foarte bun, desigur, însă nu suficient pentru a avea o dietă echilibrată. Pentru a face acest lucru trebuie să consumăm vegetale care conțin o varietate cât mai mare de culori.

Știai că dacă adaugi multe culori naturale provenite din fructe și legume vei avea o viață mai lungă și mai sănătoasă?

Te-ai întrebat vreodată de ce spanacul are culoarea verde, iar afinele sunt albastre? Răspunsul este reprezentat de fitochimicale. Nu este vorba de niște substanțe produse în laborator, așa cum ne sugerează denumirea, ci este vorba de substanțe conținute de alimente, non-nutritive, care au o mulțime de beneficii pentru sănătate. Desigur, un fruct care are o anumită culoare nu conține un singur tip de fitochimicală, ci un amestec de tipuri diferite, însă un anumit tip este preponderent într-un aliment cu o anumită culoare.

Ce înseamnă însă diferitele culori din fructe și legume? Răspunsul îl găsiți în rândurile de mai jos:

Albastru/Mov

Această culoare se datorează conținutului unei substanțe denumite antocianină. Antocianinele sunt substante antioxidante care au numeroase beneficii asupra inimii. Cu cât culoarea albastră este mai închisă la culoare, cu atât este mai concencentrată în această substanță. De asemenea această substanță întârzie și îmbătrânirea celulară și blochează formarea trombilor în vasele de sânge.

Unde se găsesc: afine, mure, prune, vinete, varză mov, smochine, struguri închiși la culoare.

Verde

Aceste vegetale sunt bogate în substanțe ce intervin direct în stoparea formării celulelor canceroase, precum izocianații. Aceste substanțe inhibă acțiunea substanțelor cancerigene.

Unde se găsesc: spanac, avocado, broccoli, varză, kale, varză de Brussel, kiwi, ceai verde, diverse ierburi aromatice

Roșu

Aceste vegetale sunt bogate în licopen, un puternic blocant al radicalilor liberi care acționează asupra genelor implicate în formarea cancerului de prostată precum și în formarea bolilor de inimă și de plămâni. De asemenea, sănătatea țesutului mamar este îmbunătățită de ingestia acestor substanțe. Vegetalele roșii sunt bogate și în rosveratrol și vitamina C precum și în folați.

Unde se găsesc: zmeură, căpșuni, roșii, cireșe, mere, pepene roșu, struguri roșii, ardei roșu, ceapă roșie.

Portocaliu și galben

Beta carotenul sau carotenoizii sunt responsabili pentru culoarea portocalie din anumite fructe și legume. Aceste alimente sunt cunoscute pentru cantitatea mare de vitamina A si de retinol din componență. Vitamina A este foarte importanta pentru vedere însă are un rol bine determinat și în funcționarea sistemului imun, iar retinolul este util în prevenția ridurilor și a acneei.

Unde se găsesc: morcovi, cartofi dulci, ardei galbeni, portocale, mandarine, mango, dovleac, piersici, pepene galben, banane, porumb.

Alb și maro

Legumele înrudite cu ceapa conțin alicină care are efecte anti-tumorale. Alte alimente din acest grup conțin alți antioxidanți precum quercetina cu un rol bine determinat în funcționarea imunității și în controlul alergiilor.

Unde se găsesc: ceapa, usturoi, ridichi, ciuperci, conopidă, praz, păstârnac.

Toate aceste substanțe ar trebui să ne convingă să consumăm o varietate cât mai mare de fructe și legume în fiecare zi. Și nu uita, doza recomandată este de minim 5 porții în fiecare zi.

Mircea Purcaru
Mircea Purcaru
Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice
Doctorand în știința sportului și educație fizică
Membru în Colegiul Medicilor din România

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *