Somnul

Deși ne petrecem peste o tremie din viață dormind, somnul rămâne încă un subiect incomplet elucidat, ce ascunde multe enigme.

Cât de important este somnul?

Somnul reprezintă o nevoie universală pentru toate formele de viață, iar absența lui duce rapid la tulburări psihice grave.
Se pare că somnul contribuie într-o mare măsură la menținerea sănătății creierului, studiile relevând că o noapte de somn odihnitor îmbunătățește capacitatea de atenție și de învățare cât și eficiența în luarea deciziilor. De asemenea, dezvolta creativitatea și memoria deoarece în timp ce dormim, creierul procesează și consolidează experiențele din ziua respectivă.
Pe de alta parte, studiile arata că deficitul de somn modifică activitatea în anumite părți ale creierului, ingreunându-se astfel procesele de gestionare a emoțiilor și a comportamentului. Copiii și adolescenții cu deficit de somn pot întâmpina diferite dificultăți în relaționarea cu cei din jur, pot avea schimbări bruște de dispoziție, pot fi triști, deprimați și lipsiți de motivație.
Totodată, un somn insuficient a fost corelat cu dezvoltarea mai multor boli cronice precum diabetul zaharat de tip 2, depresia, obezitatea sau bolile cardiovasculare.

Care sunt fazele somnului?

Ciclurile și fazele somnului au fost analizate cu ajutorul electroencefalografiei (EEG), investigația electrofiziologică prin care este înregistrată și analizată activitatea electrică a creierului generată de neuronii corticali. Astfel, somnul este de 2 tipuri:

  1. REM (rapid eye movement), reprezintă somnul profund și este caracterizat de mișcarea rapidă a globilor ocular. În aceasta faza apar visele, iar tonusul muscular și reflexele sunt abolite, impiedicându-ne să reacționam și să ne mișcam în timpul acestora.
  2. non-REM (non rapid eye movement) cu patru stadii de profunzime consecutive: 1,2,3 și 4, caracterizate prin unde cerebrale lente, lipsa mișcărilor oculare și ritm cardiac scăzut. Stadiu NREM constituie aprox. 70-80% din perioada somnului, pe când stadiul REM doar 20-25%. În mod fiziologic, faza REM crește pe măsură ce înaintăm în noapte.

Pe perioada somnului, stadiile REM și Non-REM alternează ciclic, iar dereglările acestei alternanțe duc la tulburări de somn. De exemplu, în mod fiziologic, somnul începe cu cele 4 faze NREM, însă indivizii care intră direct în REM au tulbrari de somn, fiind de cele mai multe ori diagnosticați cu narcolepsie (tulburare neurologică care afectează ciclurile naturale de somn și veghe, caracterizată printr-o somnolență excesivă în timpul zilei)

Câte ore ați dormit noaptea trecută?

Din cauza faptului că suntem din ce în ce mai ocupați și stresați, tindem să neglijăm somnul și să nu dormim suficient. Însă câte ore ar trebui să petrecem dormind pentru o funcționare bună a organismului?

Recomandările privind necesarul de somn, în funcție de vârstă au fost elaborate și publicate de ‘‘Sleep Foundation’’ în urma analizei sistematice a studiilor științifice existente și a consultărilor cu medicii specialiști:

Vă recomandăm să citiți și Cele 8 sfaturi utile pentru un somn odihnitor

Dr. Ruxandra Calapod
Dr. Ruxandra Calapod
Medic Rezident Endocrinologie. Pasionată de nutriție și sport. Interesată de promovarea unui stil de viață sănătos prin găsirea unui echilibru nutrițional menit să ne ghideze și să ne protejeze pe parcursul întregii vieți.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *