De cât sport este nevoie săptămânal pentru a ne menține sănătoși?

Inactivitatea fizică sau sedentarismul este unul dintre cei mai gravi factori care atentează la sănătatea noastră. Sedentarismul este mai dăunător chiar și decât poluarea din marile orașe din țările dezvoltate. Bolile cardio-vasculare, obezitatea, diabetul, depresia și câteva cancere sunt în creștere de la an la an, iar persoanele care fac aceste boli au ceva în comun: nu fac suficientă mișcare.

Dacă ne gândim la faptul că din ce în ce mai multă lume are o muncă statică la birou, iar timpul liber este petrecut, adesea, cu diverse dispozitive digitale, putem afirmă cu tărie că această problema va deveni din ce în ce mai gravă. Însă totuși, de cât sport este nevoie pentru a fi mai sănătoși?

Numeroase organizații care se ocupă de sănătate au făcut diverse ghiduri. Dacă acum 20 de ani informațiile erau contradictorii, astăzi, datorită numeroaselor studii medicale, putem spune mult mai exact de câtă mișcare este nevoie pentru a putea fi sănătoși.

Pentru a nu avea un risc mai mare decât populația generală de a suferi de un infarct miocardic sau de un accident vascular cerebral avem nevoie de următoarele perioade petrecute făcând mișcare:

  • Între 150 și 300 de minute de activitate fizică moderată (mers rapid, alergare ușoară, înot, tenis).
  • În loc de practicarea activității fizice moderate putem face între 75 și 150 de minute de activitate fizică intensă (alergat rapid, înot rapid, squash, aerobic).
  • Activități de creștere a masei musculare care implică multe grupe musculare, de cel puțin 2 ori pe săptămână (flotari, abdomene, stat în planșă, genoflexiuni).

Iată ce spun însă cercetările dacă vrem să ne micșorăm drastic riscul de a suferi de bolile care au legătură directă cu inactivitatea fizică:

  • Într-o meta-analiză (o analiză a tuturor studiilor apărute în domeniu) publicată în The British Journal of Sports Medicine s-a ajuns la concluzia că persoanele care fac 1 ora de activitate fizică zilnic au șanse mult diminuate de a suferi de cancer sau de boli cardiovasculare.
  • Într-o altă meta-analiză publicată în The Lancet în care au fost studiate peste 1 milion de persoane, s-a ajuns la concluzia că persoanle care fac activitate fizică între 1 ora și 1 ora și 25 de minute sunt mult mai sănătoase față de persoanele care sunt sedentare sau mai puțin active.
  • Un alt studiu publicat în Journal of the American College of Cardiology a arătat că antidotul pentru persoanele care stau la birou sau au activități sedentare mai mult de 8 ore pe zi sunt 45 de minute de mișcare viguroasă în fiecare zi.

Pentru mișcare avem nevoie, întradevăr de timp. Însă 150 de minute pe săptămâna reprezintă doar 1,48% din săptămâna ta. Dacă ne gândim că boilile cardiovasculare sunt de departe pe primul loc în cauza deceselor în țările dezvoltate, vom observă că o investiție de doar 1,48% din timp pentru a putea fi fericiți parcă nu mai pare așa de mult. Iar dacă vrem să scăpăm de depresie, de boli cardio-vasculare, de diabet și de cancere, cu doar o ora pe zi, ceea ce reprezintă puțîn peste 4% din timpul nostru, putem face mai multe decât poat face toate medicamentele din lume la momentul actual.

Tu câtă mișcare faci în fiecare zi?

Mircea Purcaru
Mircea Purcaru
Medic Specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice
Doctorand în știința sportului și educație fizică
Membru în Colegiul Medicilor din România

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *