Zonele albastre și obiceiurile pentru o viață lungă și sănătoasă

Din momentul în care ne naștem, insidios, începe procesul de îmbătrânire. Bineînțeles, în primii 20, 30 chiar 40 de ani, nu resimțim acest fenomen, însă există un moment când începem să ne plângem de nopțile pierdute, să observăm anumite modificări ale aspectului fizic și să creștem numărul de vizite la doctor. Există un grup de persoane, în general artiștii din diferite domenii (actori, cântăreți), oameni de succes, care, spunem noi, că “îmbătrânesc frumos”. Având în vedere că sunt foarte cunoscuți și promovați de mass-media, inevitabil, ne vom compara cu unii dintre ei și vom trage niște concluzii referitor la secretele tinereții lor. Au mai mulți bani, acesta e jobul lor, își dedică timp doar acestui lucru, editează fotografiile etc. Probabil toate sunt afirmațiile sunt într-o măsură adevărate, totuși există și alte motive pentru care ei arată cu 10, uneori chiar 20 de ani mai tineri și mai sănătoși. În cele ce urmează vom discuta despre un grup de oameni nepromovați de mass-media, care nu au foarte mulți bani și totuși trăiesc extraordinar de mult, se comportă la 70 de ani ca alții la 50 de ani, iar scopul lor principal nu este acela a apărea pe prima pagină a unor reviste de succes.

Cine sunt acești oameni? Ce fac ei și ce putem învăța de la aceștia?

Există 5 zone pe glob unde oamenii trăiesc mult (o treime ating vârste peste 90 de ani), au cel mai mare procent de persoane care ating vârsta de 100 ani și prezintă o prevalență scăzută a bolilor cronice (hipertensiune arteriala, diabet zaharat, boli cardiovasculare, cancere). Foarte interesant este că acești oameni nu comunică unii cu alții astfel încât au putut fi studiați separat pentru a vedea ce au în comun.  Când autorul Dan Buettner studia aceste regiuni, le-a încercuit pe hartă folosind culoarea albastru, de aici provenind numele.

Unde găsim aceste regiuni?

  • Icaria în Grecia;
  • Ogliastra, Sardinia în Italia;
  • Okinawa în Japonia;
  • Peninsula Nicoya în Costa Rica;
  • Adventiștii din Loma Linda, California în Statele Unite ale Americii;

Ce obiceiuri împărtășesc aceste grupuri?

Este cunoscut faptul ca genetica joacă un rol important în procesul de îmbătrânire. Oamenii de știință au dovedit ca genele noastre sunt implicate într-un procent de 20-30%. Putem afirma că acesta este un procent semnificativ, însă în puterea noastră rămâne restul de 70-80%. Practic, trebuie să ne asumăm responsabilitatea comportamentelor și alegerilor noastre în ceea ce privește viteza cu care îmbătrânim și vârsta timpurie la care apar anumite boli cronice.

Alimentația

95% din alimentele consumate sunt vegetale. Nu sunt vegani, însă consumă carne de 5-7 ori într-o luna. Carnea procesată este clar corelată cu apariția cancerului, dar există studii care afirmă ca evitarea consumului de carne, în general, scade riscul de a dezvolta boli cardiovasculare și cancere. Ei mănâncă multe legume și fructe (lucru demonstrat că reduce riscul de apariție a bolilor cardiovasculare, cancerului), legume bogate în proteine (mazăre, fasole, năut), cereale integrale (asociate cu reducerea riscului de a dezvolta hipertensiune arterială și cancer de colon) și oleaginoase (nuci, alune de pădure, arahide, etc.). În Icaria și Sardinia se consumă mult pește, care este bogat în acizi grași omega-3 (benefic în sănătatea inimii și a creierului).

Postul

Un studiu desfășurat pe maimuțe, pe o perioadă de 25 ani, a arătat că un consum caloric cu 30% mai mic decât necesarul zilnic crește semnificativ supraviețuirea. Înainte de anii 60’, oamenii din Okinawa erau într-un deficit caloric. De asemenea și în prezent, ei urmează regula de 80%-se ridică de la masă când sunt 80% sătui și nu când deja s-au săturat. Mâncatul lent, cu atenția îndreptata spre alimente și spre gustul acestora, contribuie semnificativ în atingerea rapidă a sațietății, cu o cantitate redusă de alimente. Grecii din Icaria sunt ortodocși, astfel țin post negru mai multe zile pe an. În ultimul timp au apărut din ce în ce mai multe studii legate de beneficiul postului de 24 sau mai multe ore, dar și a postului intermitent (alimente se servesc într-o fereastră de 8 ore).

Alcool

În Icaria și Sardinia, oamenii consumă vin roșu în mod regulat, dar nu mai mult de 250-300 ml/zi. Există multe controverse despre consumul regulat, în cantitate mică de alcool. Unele studii spun că ar putea reduce riscul de apariție a unor afecțiuni cardiovasculare, iar altele spun că nu are niciun efect. Cu siguranță consumul a peste 250 ml de vin sau 660 ml de bere sau 60 ml de tărie în fiecare zi este nociv pentru sănătate. Mai mult, pentru femei, din cauza unei cantități mai mici de enzimă hepatică care prelucrează alcoolul, cantitatea maximă de alcool trebuie redusă la 50% (120 ml vin, 330 ml bere, 30 ml tărie).

Activitate fizică

Acești oameni nu merg zilnic la sală pentru a se antrena. Au o viața activă de la sine (grădinărit, mers pe jos, gătit și alte activități care presupun mișcare). Nu există vreun dubiu că efortul fizic regulat reduce mortalitatea de orice cauză și riscul de îmbolnăvire. Având în vedere că multe din job-urile lumii moderne presupun șederea pe un scaun, ar fi extraordinar de util un program de efort fizic regulat de 30 minute/zi.

Somn

Studiile arată că nesomnul (dar și prea mult somn) crește riscul de accident vascular cerebral, infarct miocardic și mortalitatea de orice cauză. Persoanele din aceste zone dorm atât cât au nevoie. În principiu somnul între 7-9 ore este suficient pentru o refacere completa. De asemenea somnul de după-amiază poate fi de ajutor, atât timp cât nu e mai lung de 30 de minute.

Alte comportamente specifice acestor grupuri

Sunt persoane religioase/spirituale. S-a dovedit că persoanele religioase au un risc redus de mortalitate probabil prin suportul social din aceste comunități și printr-o prevalență redusă a depresiei. Au un scop bine definit în viața, lucru care îi ajută la atingerea unei stări de mulțumire interioară. Persoanele în vârstă locuiesc în preajma celor mai tinere. Bunicii care au grijă de nepoții lor au un risc redus de mortalitate. În ultimul rând, toți respectă aceste obiceiuri sănătoase. Dacă te înconjori de oameni care au un stil de viață sănătos, crește probabilitatea ca și tu să adopți aceste comportamente. Acest lucru este valabil și pentru comportamentele negative.

În concluzie o viața lungă, fericită și sănătoasă depinde mult mai mult de obiceiuri și mai puțin de genetică. De asemenea statusul economic, deși important, nu este pilonul principal în longevitate și sănătate. Poți să fii bogat și să faci alegerile greșite sau să ai o situație financiară modestă și să trăiești sănătos. Cu siguranță mai importantă decât statusul economic este educația. O persoană bine informată, care cunoaște beneficiile sau riscurile unor comportamente are cu siguranță un avantaj major. Anumite intervenții chirurgicale sau tratamente estetice ne pot ajuta să arătăm mai bine, însă acest lucru nu este corelat și cu o stare de sănătate mai bună. Putem spune că fântâna tinereții este în curtea fiecăruia, trebuie doar să fim conștienți de prezență ei și, mai mult, să luam zilnic câteva înghițituri de apă din ea.

Ovidiu Parfeni
Ovidiu Parfeni
Medic Rezident Endocrinologie
Tehnician nutriționist și Psihonutriție

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *